Probleme de învăţare

Probleme de concentrare şi menţinere a atenţiei

Copilul tau s-ar putea să aibă probleme de învăţare dacă...

  • Profesorul se plânge că, copilul dumneavoastră este inatent; îşi pierde uşor concentrarea şi este usor distras de stimulii din jurul lui
  • Aveţi senzaţia că nu vă ascultă atunci când îi vorbiţi
  • Are probleme să îşi amintească anumite lucruri sau să urmeze un şir de instrucţiuni
  • Uită, pierde, rătăceşte, frecvent obiecte, jucării
  • Uită frecvent să efectueze părţi din tema de acasă sau să realizeze anumite sarcini şcolare
  • Se plictiseşte în timpul sarcinilor şcolare sau de altă natură şi deseori le lasă neterminate
  • Deseori îl caracterizaţi ca o persoană dezorganizată, "cu capul în nori"
  • Nu este atent la detalii şi face greşeli minore

Cu ce îl pot ajuta ?

  • Dezvoltarea capacităţii copilului de automonitorizare, organizare şi rezolvare de probleme
  • Copilul învaţă noi alternative de a se descurca şi de a face faţă propriilor emoţii
  • Creşterea încrederii în sine şi centrarea copilului pe calităţile personale
  • Învăţarea copilului de a face faţă şi de a rezolva într-un mod pozitiv problemele de zi cu zi
  • Învăţarea strategiilor şi tehnicilor care să îl ajute pe copil să îşi controleze problemele de atenţie
  • Dezvoltarea competenţelor sociale prin învăţarea copiilor cu probleme de atenţie cum să aibă relaţii sociale sănătoase cu ceilalţi
  • Pt parinţi: cum să organizeze spaţiul de lucru al copilului
  • Cum să planifice şi să implementeze un sistem de magament comportamental

Anxietatea de testare

Copilul tau s-ar putea să aibă probleme de învăţare dacă...

  • Copilului dumneavoastră este tensionat, uşor iritabil, îngrijorat excesiv înaintea unui test
  • Noaptea dinaintea testării are insomnii, se trezeşte obosit şi simte că nu poate să se concentreze
  • Deşi cunoaşte subiectele şi s-a pregătit pentru testare îşi pune întrebări de genul: Dacă nu îmi amintesc nimic? Dacă totuşi vor fi subiecte pentru care nu m-am pregătit? Dacă este mai greu decât am preconizat?
  • Are senzaţia de rău fizic, simte că îi vine să vomite, tremură, transpiră
  • După examinare, nu este sigur pe ce a scris şi se îngrijorează excesiv în legătură cu rezultatul evaluării

Cu ce îl pot ajuta ?

  • Creearea unei imagini şi aşteptări realiste faţă de sine şi de situaţia de testare
  • Învăţarea toleranţei faţă de propriile greşeli şi eşecuri
  • Schimbarea sau adaptarea stilului de învăţare
  • Învăţarea şi practicarea unor tehnici de relaxare
  • Învăţarea unui management comportamental sănătos care să-i ajute să facă faţă examinării

Managementul timpului

Copilul tau s-ar putea să aibă probleme de învăţare dacă...

  • Deseori copilul dumneavoastră îşi realizează temele seara înainte de culcare pe fugă
  • Deseori afirmă că era sigur că realizarea sarcinilor şcolare sau de oricare altă natură ar fi trebuit să îi ia mai puţin timp
  • Deseori îi ea mult timp să realizeze sarcini simple deoarece se pierde în detalii
  • Se implică în multe activităţi şcolare şi extraşcolare fără să ţină cont de timpul pe care îl are la dispoziţie pentru realizarea lor

Cu ce îl pot ajuta ?

  • Identificarea şi eliminarea activităţilor inutile care sunt consumatoare de timp
  • Învăţarea de a stabili scopuri clar definite, setarea activităţilor pentru îndeplinirea lor şi încadrarea în timp a acestora
  • Realizarea unui instrument de planificare a timpului
  • Dezvoltarea capacităţilor de prioritizare a activităţilor în funcţie de importanţa lor
  • Creşterea eficienţei în realizarea sarcinii

Amânarea implicării în sarcină

Copilul tau s-ar putea să aibă probleme de învăţare dacă...

  • Copilul dumneavoastră amână până în ultima clipă, sau nu mai realizează deloc anumite sarcini, în special cele neplăcute sau cele mai complexe
  • Este indecis şi are dificultăţi în a lua o decizie finală, oscilează şi nu se poate hotărî în ceea ce priveşte realizarea unor sarcini
  • Amână realizarea sarcinilor de teamă că nu va obţine rezultatul dorit
  • Se lasă distras de alti simuli şi lucruri din jurul lui pentru a amâna realizarea sarcinii
  • Se oferă să realizeze activităţi adiţionale, care nu au legătură cu sarcina pentru a amâna realizarea acesteia

Cu ce îl pot ajuta ?

  • Recunoaşterea faptului că procrastinarea (amânarea) este un efect al dificultatii de a renunta la o recompensa imediata
  • Să înţeleagă cauza amânărilor
  • Să recunoască diferenţa dintre decizia potrivită de a amâna şi o amânare iraţională, fără justificare
  • Sa isi organizeze timpul de lucru
  • Sa isi stabileasca termene de lucru
  • Pentru părinţi: Dezvoltarea împreună cu părinţii a unui sistem de management comportamental

Motivaţia şcolară scăzută

Copilul tau s-ar putea să aibă probleme de învăţare dacă...

  • Copilului dumneavoastră nu îi place să înveţe şi nu are deloc iniţiativă personală în realizarea sarcinilor şcolare
  • Găseşte motive să absenteze de la oră şi nu este interesat să recupereze lecţiile la care a lipsit
  • Profesorul vă comunică faptul că nu este activ la oră şi nu pare interesat de materia care i se predă
  • Deşi are capacitate intelectuală, învaţă minim doar pentru a trece clasa sau pentru a scăpa de gura părinţilor
  • Consideră şcoala o pierdere de vreme şi inutilă în dezvoltarea personală
  • Nu este deloc interesat de rezultatele şcolare
  • Consideră că succesul şcolar nu are nici o legătură cu reuşita în viaţă
  • Deseori invocă plictiseala şi lipsa interesului în timpul orelor

Cu ce îl pot ajuta ?

  • Fixarea unor niveluri de aspiraţie care să îl mobilizeze şi să-i direcţioneze acţiunile spre realizarea acestora
  • Stabilirea unui nivel de expectanţe
  • Consolidarea încrederii în sine
  • Stimularea curiozităţii naturale a copilului
  • Stimularea apetitului pentru învăţare
  • Pentru părinţi: Dezvoltarea impreuna cu parintii a unui sistem de management comportamental prin sistemul de recompense şi consecinţe